Spaans, Sagred Valley en Puno ! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Willeke Renssen - WaarBenJij.nu Spaans, Sagred Valley en Puno ! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Willeke Renssen - WaarBenJij.nu

Spaans, Sagred Valley en Puno !

Door: willeke333

Blijf op de hoogte en volg Willeke

09 Februari 2011 | Peru, Cusco

Hola lieve trouwe volgers!

Hoe gaat het daar in Nederland? Hier gaat het nog steeds super! Zit hier onderhand al bijna 4 weken (de tijd vliegt!) en Cusco voelt echt een beetje als mn nieuwe woonplaats. Heb de afgelopen 2,5 week van alles gedaan en meegemaakt dus ik zal jullie weer ff op de hoogte brengen!

In mijn vorige verslag vertelde ik al dat ik naar de Sagred Valley zou gaan en daar een weekje Spaanse lessen zou volgen. Het was echt een geweldige week! We zaten in een Yanuhuara, een klein dorpje midden tussen de bergen en de accomodatie was mooi. De Sagred Valley is echt totaal anders dan Cusco en dat maakte het juist zo leuk voor een weekje. Er zijn veel minder toeristen, het is veel authentieker en er is veel mooie natuur.
Ik had deze week les van 16.00 tot 20.00 uur en vaak was ik dan nogal uitgeput. We hebben de hele week namelijk veel dingen gedaan en dat betekende (schrik niet mensen) dat ik elke dag na het ontbijt van half 8 op pad ging! Dit betekende in kleine busjes (waar volgens de chauffeur altijd 10x zoveel mensen inpassen dan jij als buitenlander denkt) naar veel kleine dorpjes en ruïnes. De ruïnes waren erg mooi, vooral ook door het mooie uitzicht dat je er had!
Aan het einde van de week heb ik ook nog samen met twee meiden een berg beklommen en dat was adembenemend! Lang leve mijn bergschoenen want er was niet altijd een goed pad... Het uitzicht en de rust was echt heel gaaf en ik wil zeker vaker een hiking gaan doen de aankomende tijd!
Emily en ik zijn nog een dagje extra gebleven en naar het dorpje Pisac gegaan. Hier hebben we dus de eerste reiservaring opgedaan met hostels en backpacks. Hebben lekker over de markt heengelopen (hebben geprobeerd niet al te veel te kopen :P) en hebben een ruïne bekeken en beklommen.
Het was een erg gezellige week met een leuke groep dus ik ben blij dat ik meegegaan ben!

Toen ik terugkwam in Cusco ben ik een paar dagen niet zo lekker geweest. Waarschijnlijk had ik last van hoogteziekte want ik had minder energie en ben één avond echt niet lekker geweest. Na een paar dagen ging het gelukkig weer stukken beter!
De week was verder gevuld met lezen, uit eten met mensen, uitgaan en in de zon zitten of juist koukleumen tijdens de lunch buiten. Verder natuurlijk weer veel Spaans geleerd en het is leuk om te merken dat je nu kleine gesprekjes kan voeren met mensen en hun deels ook begrijpt. Het blijft nog wel lastig omdat je soms veel meer wil zeggen dan je kan, maar het is wel heel leuk!
Ik ben vorige week ook samen met de coordinatrice van de talenschool bij mijn vrijwilligersproject wezen kijken. Het spaans was deels onbegrijpbaar maar de kinderen waren erg vertederend (´¡Hola profesora!´ in koor). Vanaf volgende week zal ik hier 4 weken in de ochtend gaan werken. De kinderen zijn ongeveer 3 tot 6 jaar dus dat vind ik een erg leuke leeftijd. Voor alle mensen die het leuk vinden: ik wil graag wat tastbaars achter kunnen laten om mijn project en als jullie het leuk vinden kunnen jullie hierbij helpen (zie ook mijn eerste bericht). Mijn rekeningnummer is: 8791431, W. van Renssen. Ik hoop mijn project hiermee te kunnen helpen en zal jullie uiteraard op de hoogte houden wat ik met het geld doe!

Afgelopen weekend zijn we met 7 meiden naar Puno geweest, een geweldig en avontuurlijk weekend! In Puno is op dit moment namelijk een groot festival bezig: Virgen de La Candelaria Festival. Ze beweren dat dit het één na grootste festival van Zuid-Amerika is. Het Braziliaanse Carnaval is het grootst en hier is het wel een beetje mee te vergelijken. De hele dag is het feest en zijn er dansende en muziekmakende mensen in de straten!
De heenreis was alleen nogal avontuurlijk... We gingen met een nachtbus maar die van ons begaf het om 00.30 uur in the middle of nowhere. De motor ging niet meer aan, het was enorm warm (vind je het gek als je het gangpad eruit haalt om bij de motor te kijken) en we konden de bus niet uit. Uiteindelijk konden we er gelukkig uit en hebben we een andere bus richting Puno aan kunnen houden. Deze mensen waren zo lief om ons voor een klein bedrag mee te nemen, dit betekende alleen wel dat we in het gangpad moesten zitten en slapen. Het was dus nogal een brak ritje, maar toen we om 5.30 uur aankwamen waren we allang blij dat we in Puno aangekomen waren! De reservering bij het hostel was alleen misgegaan en ik heb dus tot 7.45 uur op een bed moeten wachten...
Snel ff wat bijgeslapen en toen het centrum in. Puno schijnt normaal nogal saai en vervallen te zijn maar dit weekend was het echt super! Het weer was heerlijk zaterdag, er hing een goede sfeer en overal kwam je parades tegen. Dit waren dans/muziekgroepen die door de straten trokken. De grote bands maakten de muziek en de rest stond allemaal ervoor te dansen. Het was echt heel leuk en ik heb mijn ogen uitgekeken! Toen we uit eten gingen is helaas de tas van één van de meiden gejat. Er zat gelukkig niet veel in maar we waren in ieder geval wel weer ff gewaarschuwd!
Zondag zijn we naar het stadion geweest waar dans/muziekcompetities waren. Sommige groepen waren erg groot en erg goed! Daarna gingen alle groepen weer als parades door de straten heen dus hier hebben we de rest van de middag lekker naar gekeken. Wel jammer dat we helemaal doorweekt waren om 15.00 uur en mn schoenen anderhalve dag nodig hadden om te drogen, maar het mocht de pret niet drukken ;)

De nachtbus terug was een stuk comfortabeler en ik ben ondertussen dus weer in Cusco. Vanavond gaan we uit eten met een grote groep meiden en zaterdag gaan we waarschijnlijk raften. Volgende week begin ik met mn vrijwilligerswerk dus ben benieuwd hoe dat gaat bevallen, maar dat horen jullie de volgende keer van me!

Heel veel liefs en een knuffel vanuit Peru!

PS Ik ga zo ook foto´s bij het verslag zetten dus die komen eraan!

  • 09 Februari 2011 - 22:44

    Mirna:

    Yeah, ik ben lekker de eerste :D
    Voordeel als je dezelfde tijd hebt, haha. In Nederland liggen ze te pitten.
    Leuk om te lezen wat je doet joh. Ik heb vandaag toevallig foto's op je hyves zitten bekijken.
    Ach voor het slapen in het gangpad.. nu hoef je tenminste ging boekjes voor Robert te halen, haha!

    Veel plezier nog!

    Liefs Mirna

  • 10 Februari 2011 - 09:36

    Annemarie:

    Lieve chick!
    Echt goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt :D
    Ik ben erg benieuwd hoe je het volgende week gaat vinden bij de kindjes!
    Haha leuk raften, is het water daar erg wild? :P
    Geniet nog veel daar!
    Dikke kus xxx

  • 10 Februari 2011 - 10:03

    Lyan:

    Lieve Wil, echt super om je verhaal weer te lezen! Krijg ik toch een beetje een beeld van hoe je het daar hebt en wat je allemaal doet. En de foto's, echt te gek :) Vooral die laatste...met dat lieve 'Peruaanse'?? meisje!
    Geniet!!!

    Liefs,,

  • 10 Februari 2011 - 18:33

    Teddy:

    Wat super om te horen dat je het zo ontzettend naar je zin hebt. Leuk stukje heb je geschreven en prachtige foto's ook! Succes en veel plezier met werk volgende week.
    Knuffel Teddy.

  • 10 Februari 2011 - 22:16

    Suus:

    Hallo lieve Willie!

    Wederom een leuk verhaaltje en leuke foto's!!
    Heel fijn om te horen dat je het daar echt naar je zin hebt, houden zo!
    Heel veel succes volgende week me je stage!!

    We skypen snel weer, dat was gezellig :)
    Liefs x

  • 11 Februari 2011 - 16:04

    Myron:

    Hé volwassen vrouw!
    Spannend wat zo'n nachtbus kompleet met panne. Was dat bij de reis inbegrepen? 07.30 uur op is wel vroeg voor je. Waar ik benieuwd naar ben is of het je beviel? lekkere lange dag heb je dan. Geniet nog lekker en denk om de hoogte en temperatuur verschillen dat in combinatie met lekker eten en uitgaan schijnt het dat het een mindere prettige invloed heeft op je gestel. Vermaak je en succes met je project.
    Liefs Myron

  • 11 Februari 2011 - 19:26

    Gerrie Vos:

    Geniet lekker verder van het leven en de cultuur in Peru!

  • 13 Februari 2011 - 13:02

    Joke.v.r:

    Lieve Willeke,
    Ik had al met heel veel nieuwsgierigheid uitgekeken naar je vervolg reisverslag! Die heb ik dan ook weer met veel plezier gelezen.Ik merk wel, dat je volop aan het genieten bent. Wat een prachtige foto's.niet alleen,mooie,maar ook leuke,waar het genieten van afstraalt! Ik zou zo zeggen: ga zo door! Veel succes met je project! groetjes van ons allen.Joke.
    Ps.natuurlijk ook veel plezier bij je "kindertjes''.

  • 13 Februari 2011 - 18:05

    Niek:

    "Zit hier onderhand al bijna 4 weken (de tijd vliegt!)"
    Ben ik het zó niet mee eens ;)

    Kuss

  • 13 Februari 2011 - 21:28

    Gerrit En Magriet:

    Hallo lieve Willeke,

    We hebben genoten van je reisverhalen en van de prachtige foto's. Je bent een bofkont, al dacht je daar in de nachtbus waarschijnlijk anders over.
    We zijn benieuwd naar je ervaringen bij je vrijwilligersproject
    Hier alles OK, maar missen je natuurlijk wel. Zondagmiddag met je pa weer naar de superboeren geweest. Weer 1 puntje erbij (1-1 gelijk tegen Groningen).

    Blijf ons verrassen met je mooie verhalen en natuurlijk, blijf genieten en pas goed op jezelf.

    xxx Gerrit en Magriet

  • 14 Februari 2011 - 20:08

    Nienke:

    He Wil
    Wow klinkt weer stoer hoor! Balen van die nachtbus, maar super dat je als een echte peruaan in het gangpad hebt geslapen... minder comfortbel, maar daardoor wel echt de cultuur kunnen meemaken ;-). Leuk man. zo'n festival. Wij hebben ook steeds onze ogen uit gekeken, bij ons was het jaarlijks grote feest van Cusco waar we midden in zaten, lijkt qua kleding wel op de foto's van puno!
    Als het goed is heb je inmiddels je eerste dag op je vrijwilligers werk erop zitten. Hoe is het gegaan?
    Hopelijk kon je je een beetje staande houden met al die kleine kindjes aan je been.
    Geniet er heerlijk van!!!
    Knuf Nienke

  • 16 Februari 2011 - 15:28

    Niska:

    Hee meis!

    Ik volg je natuurlijk op de voet, d.m.v. je berichtjes (supertof!), maar vergeet altijd even een berichtje achter te laten. Dus bij deze ;)
    De foto's zien er echt heel tof uit & gaaf te horen dat je 't zo naar je zin hebt! Geniet er van meis :)..
    Liefs, Niska

  • 16 Februari 2011 - 22:00

    Ko:

    Hoi Wil,
    Ziet er mooi uit met die foto's en zo te horen prima naar je zin. Ga zo door. Kijken of je nu ook die Peruaanse kindertjes de oor(tjes) van hun hoofd kunt kletsen. Succes er mee.
    Oh ja, de eerste bijdragen voor je project staan ook op je rekening, benieuwd waaraan je dat gaat besteden ( idee: oordoppen voor je kindertjes ??)
    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Actief sinds 15 Nov. 2010
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 24045

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 04 Juni 2014

Rondreizen Zuidoost Azië

14 Januari 2011 - 04 Mei 2011

Vrijwilligerswerk en rondreizen in Zuid-Amerika

Landen bezocht: