Van lijstenmaakster tot vlindertekentalent! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Willeke Renssen - WaarBenJij.nu Van lijstenmaakster tot vlindertekentalent! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Willeke Renssen - WaarBenJij.nu

Van lijstenmaakster tot vlindertekentalent!

Door: willeke333

Blijf op de hoogte en volg Willeke

24 Februari 2011 | Peru, Cusco

Buenos dias/tardes/noches! (ligt er maar net aan wanneer jullie het lezen;))

Het is weer tijd voor een nieuw verhaaltje op mn weblog dus jullie mogen allemaal weer ff rustig achterover gaan zitten en ontspannen gaan lezen!
Het is alweer 2 weken later en dat betekent dat ik dus alweer 2 weken bezig ben met mijn vrijwilligerswerk. Hier zal ik zo dan ook lekker veel over vertellen!

Maar ik zal eerst beginnen waar ik de vorige keer ben geeindigd: het raften. We waren met 7 meiden (en 3 onbekenden) en het was erg gaaf!
Na een tijdje in de bus was het tijd voor het omkleden (wederom charmante kledij!) en het raftavontuur! We hadden enorm geluk met het weer want het was in tegenstelling tot de week daarvoor heerlijk zonnig, goed getimed dus! In het begin wat het best spannend (lekker voorin de boot) maar het was eigenlijk vooral heel gaaf! Het viel me alles mee hoe stevig je toch nog zit en er is wonder-boven-wonder niemand uitgevallen (alleen vrijwillig gezwommen)! De volgende keer dus maar een heftigere route want nu zijn we getraind haha! Daarna lekker in de sauna geweest, geluncht en nog wezen ziplinen over de rivier. Was leuk om een keer te doen maar volgens mij zijn er genoeg andere plekken te vinden waar het ziplinen spannender is..

De maandag daarna begon het dan... Mijn vrijwilligerswerk. Het gaat hier typisch op zn peruaans:
1) Je komt op tijd maar ze beginnen pas 20 minuten te laat (ideaal voor mij dus;))
2) Niemand verteld je wat je moet doen
3) Ze spreken veel te snel spaans
4) Ze zijn wel erg vriendelijk als je ze wat beter kent
Zomaar in het kort 4 punten die ik tegen ben gekomen de afgelopen 2 weken. De eerste dag was het allemaal nogal onduidelijk maar gedurende de week heb ik mijn plekje wel gevonden.
Er zijn elke dag ongeveer 60-70 kinderen die naar het project komen en ze zijn verdeeld in 4 groepen op basis van leeftijd. Gedurende de morgen gaan de groepen naar verschillende klaslokalen waar ze steeds iets anders doen. Omdat ze de afgelopen 2 weken nog vakantie hadden, was het dus een soort van opvang en bestonden de activiteiten bv uit verven, knutselen, dansen en spelletjes doen.
Als vrijwilliger is het de bedoeling dat je bij een leraar/lerares in het klaslokaal helpt en er komen dus verschillende groepen langs. Handig en leuk want daardoor zie je dus een hoop kinderen op 1 dag!
Het helpen verschilt per dag nogal. De ene keer is het gezellig meeknutselen met de kinderen, de andere keer ben je in je eentje lijstjes om de werkjes van kinderen aan het maken. Dit voelt soms een beetje raar, maar er zijn altijd genoeg kinderen die gezellig komen helpen en het scheelt de leraressen een hoop werk!
Verder afgelopen vrijdag een dagje weggeweest met de kinderen, naar een dierentuin en een speelveld! Was een leuke en vermoeiende dag maar heb mijn spaans ook goed kunnen oefenen. Dit is af en toe nog behelpen, maar ik kan gelukkig een heel aantal dingen zeggen die ik wil (fijn als je mij bent;)!) en ik begrijp het met hulp van handen en voeten over het algemeen ook redelijk!

Ik wil de mensen die al geld hebben gegeven voor mijn project daarnaast echt super bedanken! (ik zit hier nog 2 weken dus het is nog steeds van harte welkom;))
Ik heb van de leraressen een mooie waslijst gekregen met allemaal dingen die ze goed kunnen gebruiken. Ga volgende week dus maar eens goed shoppen en hun hopelijk blij maken!
Naast alle nuttige dingen waar ik ze mee kan helpen, vond ik het echter ook een leuk idee om wat met de kinderen zelf te doen. Omdat de scholen volgende week weer beginnen, is het voor veel kinderen de laatste week dat ze op het project zijn. Ik heb daarom een activiteit bedacht en we hebben deze week met alle kinderen shirtjes geverfd!
Na alle tshirt en verfinkopen was het woensdag zover en de kinderen vonden het fantastisch! De meesten waren erg fanatiek en enorm precies. De meerderheid heeft de pauze zelfs overgeslagen, ze gingen liever verder! De resultaten zijn erg mooi geworden en ik ben zelf gedurende de ochtend een echt vlindertekentalent geworden, heb er namelijk genoeg na mogen tekenen! Morgen mogen ze de shirtjes aantrekken en mee naar huis nemen. Meteen een leuke gelegenheid want ze hebben morgen ook een afscheidsochtend waarin ze alles laten zien wat ze de afgelopen week gemaakt en geleerd hebben.

Volgende week begint een nieuwe periode bij mijn project, dan start namelijk een Voorschoolse Educatie voor kinderen van 3-5 jaar. Een leeftijd die ik erg leuk vind en bovendien kan het erg nuttig zijn voor mijn opleiding! Ben benieuwd hoe ze hier Voorschoolse Educatie geven dus laat volgende week maar beginnen!

Voor volgende week staan er echter nog wel 2 leuke dingen op de planning:
1) Morgen gaan we met een groep van 12 meiden naar een concert van Chino & Nacho. Twee latino´s met reggaeton muziek dus dat gaat vast een feestje worden! Ze zijn erg beroemd hier en het liedje ´Niña bonita´ kan ik onderhand al meezingen, ben dus benieuwd!
2) En.. Ik ga dit weekend een hiking doen! Samen met 4 anderen uit de talenschool gaan we in 4 dagen richting Choquequirao hiken. Dit is een kleine ruine die bovenop een berg ligt. Het schijnt er erg mooi te zijn en vooral het uitzicht is adembenemend! Ga het weekend dus waarschijnlijk afzien door steeds omhoog te moeten klimmen, maar hopelijk ook veel mooie dingen zien!

Verder gaat het hier zn gangetje en vermaak ik me dus nog steeds prima. Heb bv Cuy (cavia:O) gegeten en ondanks dat ik het niet aanraad is het wel leuk om een keer te proberen, hebben een gezellig pannenkoekenavondje gehad op school en heb zelfs kroketten, bitterballen en poffertjes gegeten in een nederlands cafe hier:P! Ben daarnaast ook druk bezig met het inlezen voor de rest van mijn reis want over 2 weken is het zover: het begin van mijn backpack-avontuur!

Voor mijn lieve moeder als laatse nog ff een privezinnetje: Nogmaals heel erg gefeliciteerd met je verjaardag mam!

Hasta luego y muchos besos!

PS De foto´s komen er zo aan!

  • 25 Februari 2011 - 06:50

    Anne W:

    Ha die Wil!

    Wat een avontuur en wat een belevenissen.. erg leuk om te lezen :) Tof wat je daar met de kinderen doet!
    Fijn dat je de taal een beetje onder de knie krijgt.. maakt alles ook net een stukje makkelijker.

    Succes met hiken en GENIET! X X X

  • 25 Februari 2011 - 09:23

    Magriet En Gerrit:

    Lieve Willeke,

    wat een avonturen, dat wordt straks afkicken in Holland. Maar dat je geniet, dat spat van het scherm. Maar het gaat ook supersnel, nog maar 2 weken project en dan zit dat er ook al weer op.

    Geniet van je hiken, we lezen wel hoe mooi en spannend het was.

    hartelijke groet

  • 25 Februari 2011 - 09:41

    Annemarie:

    Lieve Wil,

    Waaauw, wat een belevenissen allemaal, en dat in een relatieve korte tijd :O
    Haha dan viel het raften je dus allemaal mee ;)
    Echt heel leuk zo, jouw vrijwilligerswerk met de kinderen!
    Zo te horen ben je op de juiste plek terecht gekomen, echt helemaal iets voor jou! :)
    En de shirtjes zien er gaaf uit zeg!
    Ik ben benieuwd hoe je de hike gaat ervaren!! :D

    Have fun!
    Heeele dikke kus!

  • 25 Februari 2011 - 11:19

    Dewy:

    Hoi willeke,

    Zozo je hebt weer een heel avontuur meegemaakt...
    Die foto's van die kindjes zo lief...
    Alweer bijna op de helft van je avontuur..
    Nou ik wacht weer met smart op je volgende verhaal:D...

    (K)

  • 25 Februari 2011 - 16:18

    Karen:

    Willie!!!

    Superleuk verhaal weer hé! Je hebt het volgens mij echt naar je zin en ook hele mooie foto's:D!
    Ben blij dat je je (broodje) kroket niet 4 mnd hebt moeten missen, maar dat je m nu al hebt gehad haha!
    En wat een goed initiatief van die T-shirts, heel leuk! Ook heel mooi geworden:D

    Nou geniet nog 2 weken van je vrijwilligerswerk, echt ongelooflijk trouwens dat je over 2 weken al gaat rondtrekken!! (Snel!) maar echt gaaf:D

    Nou heel veel plezier,
    xxxxx

  • 25 Februari 2011 - 19:46

    Teddy:

    Oh my Godddddddddddd ik ben echt boos op je dat je cavia hebt gegeten ;0)
    Maar leuk om te lezen dat het allemaal zo goed gaat. Straal!
    Kus.

  • 25 Februari 2011 - 20:19

    Ellen:

    Hee Willeke!
    Wat leuk om te lezen, maar vooral ook best raar als ik die foto´s zie dat jullie natuurlijk allemaal gewoon nog in Cusco zitten! Als je over 2 weken weggaat voor je grote ´avontuur´ zie ik je helaas niet meer in Cusco:(
    Geniet er lekker van!!
    xxx

  • 26 Februari 2011 - 18:32

    Joke V.r:

    Weer een prachtig verslag gelezen! Inderdaad,wat een leuk idee,die t'shirts! Het zag er allemaal heel leuk uit. Dat je nog steeds geniet is wel te zien. Spannend de komende tijd en dan bedoel ik ,het backpack-avontuur! Ik ben weer reuze benieuwd naar je verhalen. Wij hadden weer een gezellige verjaardag bij je moeder.Jij was ook mooi op tijd met je persoonlijke gelukwensen, we waren er net toen jij op de skype zat,was dus een leuke verrassing! Ik heb begrepen,dat je er wel heel vroeg voor uit bed moest,ha,ha! Nog veel plezier met je 'kindertjes' en tot het volgende berichtje.gr.Joke en Nico.

  • 27 Februari 2011 - 18:42

    Sandra Sch:

    Hey Willeke! Zo te lezen vermaak je je prima! Veel succes je laatste week met de kinderen! En dan lekker met de backpack op pad! Geniet ervan! Liefs uit Ommen

  • 27 Februari 2011 - 19:43

    Niek:

    Leukerd!

    Leuk verhaaltje weer :) En nu ik die foto van die Cavia nog eens zie, begrijp ik wel dat je een broodje kroket bent gaan halen :P Die ziet er stukken beter uit.
    Spreek je hopelijk snel weer!

    Dikke zoen

  • 27 Februari 2011 - 23:35

    Janny En Henk Uit A:

    Wat een verslag en wat een creativiteit met de kinders! Dat ze genoten zeggen de foto's wel en dat jezelf geniet idem dito. Heel veel plezier met je hike adventure. Zijn benieuwd naar je volgend verslag.

  • 01 Maart 2011 - 15:27

    Suus:

    Willie!!

    Wat heb je weer veel meegemaakt :) leuk zeg en wat een schattige kinderen!
    Heel erg leuk die zelfgemaakt T-shirts, hebben de kinderen vast en zeker van genoten!
    Die voorschoolse educatie is leuk en misschien steek je er nog wat van op ;)
    Heel veel plezier met alles wat je weer gaat doen. Wat gaat de tijd toch snel!

    Liefs x

  • 10 Maart 2011 - 10:30

    Nadieh:

    Ha willie!
    Wat een leuk verhaal weer:)
    Zo te zien vermaak jij je daar wel haha.. en foto's zijn ook echt super leuk!
    Op naar het volgende verhaal.
    Veel plezier met hiken in ieder geval!
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Actief sinds 15 Nov. 2010
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 24051

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 04 Juni 2014

Rondreizen Zuidoost Azië

14 Januari 2011 - 04 Mei 2011

Vrijwilligerswerk en rondreizen in Zuid-Amerika

Landen bezocht: