Me gusta Bolivia! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Willeke Renssen - WaarBenJij.nu Me gusta Bolivia! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Willeke Renssen - WaarBenJij.nu

Me gusta Bolivia!

Door: willeke333

Blijf op de hoogte en volg Willeke

31 Maart 2011 | Bolivia, Sucre

Hola chica´s y chico´s!

Hier ben ik weer, dit keer vanuit Sucre in Bolivia waar ik net ben aangekomen. Ben onderhand al 2 weekjes aan het reizen dus het leek me een mooi moment om jullie weer ff op de hoogte te brengen van mijn avonturen!

De laatste dagen in Cusco stonden in het teken van de laatste dingen regelen, de backpack tactisch inpakken en afscheid nemen. Heb woensdagavond een leuk afscheidsavondje gedaan met lekker uit eten, een drankje in een leuke tent en een dansje in onze vast stapplek. Donderdag was er geen weg meer terug en moest er echt officieel afscheid genomen worden, wel raar hoor! Had heel erg zin om te gaan reizen maar wel raar omdat Cusco een soort nieuwe woonplaats was geworden.
Donderdagavond was er echter geen weg meer terug: met de bus naar Copacabana, Bolivia! Copacabana ligt aan het Titicacameer, het hoogst bevaarbare meer ter wereld. Het lijkt stiekem meer op een zee dan op een meer maar dat moet je denk ik niet hardop zeggen daar haha. De busreis verliep prima en rond 7.00 uur was het zover, voor het eerst de grens oversteken. Het ging allemaal redelijk soepel en het verzamelen van stempels in mn paspoort is dus ook begonnen!
Heb in Copacabana een hostel gezocht samen met een paar meiden die in dezelfde bus zaten. Heb echter al snel geleerd dat backpacken ook voor jezelf kiezen betekent en ben dus al snel bij hun activiteiten afgehaakt. Ik heb daarentegen een berg beklommen aan de waterrand en het was prachtig! Een enorm mooi uitzicht over het meer en het stadje en ook over het weer mocht ik zeker niet klagen!
Heb in het hostel een paar nieuwe mensen ontmoet en samen met een meisje uit Australie een bootticket naar Isla del Sol geboekt. Dit eiland ligt in het Titicacameer en volgens de Inca Cultuur is de zon hier geboren. Het was een mooi eiland en gelukkig lang niet zo toeristisch als ik verwacht had! Zijn van noord naar zuid gelopen en het eiland veranderde van rotsachtig naar bossig, erg mooi! Hebben op zuid een hostel gevonden met een fantastisch uitzicht dus mijn reis kon eigenlijk niet beter beginnen!
Zondag zijn we weer terug gegaan naar Copacabana en heb ik de bus naar La Paz gepakt. Op het busstation kwam ik stomtoevallig een meisje van de talenschool in Cusco tegen en ben dus een paar dagen met haar opgetrokken. Ik vond La Paz helaas alleen wat tegenvallen. Sommige mensen vinden het super, maar ik behoor tot de mensen die niet echt onder de indruk zijn. Ik vond het vooral heel druk, chaotisch en heb de charme van de stad niet echt kunnen ontdekken. Heb met een heerlijke toeristische bus nog een poging gedaan en moet zeggen dat dit gedeelte van de stad zeker mooier was. Zonde alleen dat ze het oude gedeelte niet zo hebben aangepakt... Heb verder vooral genoten alle leuke winkeltjes, sommige mooie pleinen, heerlijke fruitsalades als ontbijt en wat rondslenteren. Voor zover dit laatste kan overigens want La Paz (en volgens mij heel Bolivia) staat bekend om zijn demonstraties: straten vol mensen inclusief vuurwerk en politie.
Ik keek heel erg uit naar de jungle, mijn volgende stop! Ik heb mezelf hierbij ook meteen een cadeautje gegeven (op zwaar aanraden van zuster- en zwagerlief): een vliegticket naar Rurrenabaque, het stadje waarvan veel jungletours vertrekken. Je kan ook gewoon met de bus gaan maar dit betekent officieel 20 uur in de bus die er in werkelijkheid vaak meer dan 45 uur over doet en zorgt voor mensen met doodsangsten. Voor 50 euro meer geef ik dan toch liever de voorkeur aan een vliegtuig die er maar 40 minuten over doet. Dit is overigens ook nog een hele belevenis want het vliegtuigje is bedoeld voor 18 mensen, je kan in de cockpit kijken en je voelt elke beweging. Ik vond het gelukkig fantastisch en was erg blij met mijn keuze!
Rurrenabaque is een klein dorpje wat in het tegen staat van tropisch weer en een relaxte sfeer, geweldig! Overal leuke barretjes, de motor als algemeen vervoersmiddel en de hangmat als onmisbaar relaxmoment! Heb woensdag en donderdag dus heerlijk in de hangmat liggen lezen en mijn jungletour geboekt. Rurre staat (globaal gezien) bekend om twee soorten van de jungle: de pampus en de jungle zelf. De pampus betekent 3 dagen in een boot en dieren spotten, de jungle betekent door de jungle wandelen en meer de natuur bekijken. Het lijkt mij allebei heel gaaf dus heb besloten allebei de tours te boeken.
Toen ik wou boeken kwam ik twee medereizigers tegen die hetzelfde wouden, Nel uit Amsterdam en Tim uit Engeland. Ben ´s middags met hun ook naar een heerlijk privezwembad geweest met een prachtig uitzicht. De weg erheen was overigens ook een hele belevenis: achterop de motor is hier namelijk de taxi! Ben veel met hun opgetrokken de afgelopen week en dat was erg gezellig!
Vrijdag was het dan zover: de pampus! Na een heerlijke bumpy jeeprit van 3 uur stapte we over op de boot en vanaf toen was het dierenspotten begonnen! We zaten met zn 7en in een soort grote kano, samen met onze gids. We hadden een gezellige groep en hebben zeker dieren gezien: veel vogels, apen, een waterslang, roze dolfijnen en nou ben ik er vast nog veel vergeten! Het weer was heerlijk en het voelde eigenlijk een beetje als een dierentuin met als enige verschil: deze dieren leven hier in het wild! Ook hebben we genoten van een prachtige zonsondergang want die is echt magisch hier! Wel jammer dat je vanaf dat tijdstip ook kennis maakt met een ander diersoort: de mug! Ben helemaal leeggeprikt maar ach, dat schijnt erbij te horen.
Na het eten in de logde was het tijd voor de nachtexpeditie en hebben we dus alligators gespot, hun ogen lichten namelijk op als je er met een zaklantaarn op schijnt. Ik heb echter vooral genoten van alle sterren, volgens mij heb ik er nog nooit zoveel gezien!
De tweede dag was het tijd voor wandelen in de pampus, wat betekent: tot je kruis in het water haha, rare toeristen. Het doel was een anaconda spotten en dit is gelukt! Erg gaaf om te zien alleen wel vervelend van het andere soort waar we hier kennis meemaakte: Israeliers. Heb tot nu toe ervaren dat ze helaas vaak nogal luidruchtig, niet echt sociaal aangelegd en ook niet echt begripvol naar de natuur zijn. We zijn dus al snel weggegaan omdat wij een anaconda geen speelgoed vonden maar het was wel leuk er een te zien. ´s Middags was het weer tijd voor dierenspotten en dit keer hebben we ook luiaarden gezien en piraña´s gevist, met name de gids had een talent!
De derde dag was het tijd om met de roze rivierdolfijnen te zwemmen. Het regende deze dage helaas maar dan is het nog steeds warm dus zwemmen was geen probleem (zolang je er niet overnadenkt wat er allemaal om je heen zwemt haha). We hebben ze vanaf ongeveer 2 meter afstand gezien en het was super!
Daarna werd de dag alleen wat minder, geloof dat zondag 27 maart niet echt mijn geluksdag was... Het begon met doorweekte kleren en stinkende kleren, vervolgens een kapotte jeep die ons naar Rurre terug moest brengen en het gekregen portemonneetje die kapot was gegaan. Liet ik vervolgens door alle stress van de jeep mijn regenjas liggen, beetje jammer! In Rurre ging het feest verder: een virus op mijn USB stick en dus al mn foto´s Copacabana, Isla del Sol en La Paz kwijt. Terug in het hostel bleek mijn camera ook niet meer te werken dus het was met het dagje wel. Allemaal behoorlijk balen maar helaas weinig aan te doen, snel een nieuwe kopen en hopen dat mijn medereizigers hun foto´s op kunnen sturen...
We hebben een nachtje in Rurre geslapen en maandag was het tijd voor de jungle en dit was echt geweldig! Na een boottocht richting de lodge hebben we vanaf daar lekker veel gewandeld door de jungle, erg gaaf! Hebben vruchtensapjes gemaakt van een soort bamboestokken, verschillende soorten fruit gegeten en heb me zelfs vrijwillig aan een larf gewaagd (niet aan te raden overigens!). Onze gids, Darwin, was een typisch voorbeeld van kwajonen in de jungle: opgegroeid in de jungle en leeft nu zijn droom als gids! Ideaal omdat hij daardoor goed is in bomen beklimmen (handig voor de vruchten die je wil eten) en hij weet enorm veel. Zo weet ik nu bijvoorbeeld alles over cacaobomen en wandelende bomen haha ;) De tweede dag regende het helaas maar dit gaf eigenlijk juist ook een leuk effect: de jungle is dan namelijk zo groen! Heb heel veel moois gezien in deze twee dagen en ben heel blij dat ik allebei de tours heb gedaan!
Woensdag was het weer tijd om terug te vliegen naar het drukke La Paz. Dit had echter nog wat voeten in de aarde omdat ik opeens op de passagierslijst van 17.10 stond terwijl ik geboekt had voor 9.35 uur. Dit betekende dat ik niet naar Sucre door zou kunnen dezelfde avond... In mijn beste spaans dus flink geklaagd en lief gekeken naar de beste man en uiteindelijk kon ik toch mee om 9.35 uur, sorry Jody en Suus haha!
Heb ´s avonds dus gewoon de bus naar Sucre kunnen nemen en daar ben ik nu dus. Ik heb nog niet heel veel van de stad gezien maar het ziet er tot nu toe leuk uit! Denk dat ik me hier zeker een paar dagen kan gaan vermaken! Het eerste doel zal echter zijn om een nieewe camera te scoren want ik wil jullie uiteraard graag mee laten zien wat ik allemaal voor moois zie haha.
Voor nu dus helaas alleen foto´s van de jungle, voor Copacabana, Isla del Sol en La Paz verwijs ik graag door naar google, die moeten jullie maar komen bekijken in mn fotoboek later ;)
Hoop dat alles in Nederland verder ook goed gaat en weetje... Voor je het weet ben ik alweer terug, me gusta Bolivia, de tijd vliegt hier!

Muchos besos!

PS Voor de geinteresseerden: mijn mobiele nummer was peruaans en doet het hier dus niet, over 2,5 week kunnen jullie me daar wel weer op bereiken denk ik ;)

  • 31 Maart 2011 - 16:42

    Annemarie:

    Waaauw, als eerste: wat een prachtige foto's zeg :D
    Jouw avonturen klinken echt geweldig!
    Ik ben blij dat je het daar zo naar je zin hebt!
    En echt balen van je camera joh.. Dan toch maar een nieuwe kopen, zoals je al zei!
    Geniet van je reis lieve Wil!
    Dikke kus van mij

  • 31 Maart 2011 - 17:09

    Lyan:

    Lieve Wil! Super om weer een verhaaltje van jou te lezen. En wat fijn dat je zoveel leuke en mooie dingen doet, meemaakt en beleeft :) Ondanks een paar kleine tegenslagen dan! Dat is nooit fijn!
    Hier in Nederland is alles ook goed...mijn diploma komt langzamerhand in zicht! Yeaah!
    Fijne tijd nog Wil,

    Kusje

  • 31 Maart 2011 - 22:41

    Maya Joy :

    Chica, je maakt me zo jaloers met die foto´s!, nu wil ik ook reizen!
    Super dat je het zo leuk hebt!

  • 01 April 2011 - 16:23

    Marieke:

    Ha zussie, wauw, super verhalen weer! Wel balen van 27 maart, duidelijk zo'n dag dat je beter in je bed had kunnen blijven liggen :-) Veel plezier in Sucre komende dagen! Hier schijnt t morgen mooi weer te worden, de 1e officiele rokjesdag :-)

    Dikke kus uit t Nijmeegse

  • 01 April 2011 - 18:33

    Marije:

    Klinkt allemaal superleuk!:D

  • 02 April 2011 - 14:27

    Magriet En Gerrit:

    Hoi genieter en pechvogel,

    Tjonge, je hebt je er flink doorheen geslagen, zo'n vreselijke pechdag. Hopelijk is dat de laatste pechdag geweest. En heb je nu verder nog alleen maar geluksmomenten. Geniet er nog van, want de dagen vliegen om richting vertrek naar thuis.

    Hier verder alles OK, er is flink genoten door Gerrit en je vader van het Oranje-voetbal.

    XXX Magriet en Gerrit

  • 03 April 2011 - 20:07

    Joke V. R:

    Lieve Willeke,
    Wat heb je ons weer mee laten genieten met je avonturen. Zowel de leuke als de wat mindere. Maar ik vind wel, dat je je er fantastisch door heen slaat! De foto's,die er wel zijn ,zijn wel weer prachtig! Ik heb er weer van genoten.
    We willen je wel vast feliciteren met je verjaardag, het is wat te vroeg, dat weet ik,maar we gaan zelf nu een weekje weg en zal ik niet op de laptop zitten,dus bij deze van harte gefeliciteerd en ik hoop, dat je daar een fantastische dag hebt. Geniet nog verder, de tijd gaat zo snel , voor je het weet, ben je weer thuis! Hartelijke groetjes van ons . Joke en Nico.

  • 04 April 2011 - 06:18

    Suus:

    Lieve Willie!!

    Wat een leuk verhaal en wat een belevenissen weer haha.. je hebt in die 2 weekjes reizen al veel super leuke dingen gedaan!! Ik vind het echt super knap van je dat er helemaal alleen op uit trekt!
    Vooral die Jungle tocht zeg, wauw! (op die vieze insecten op de foto na ;)) Hopen dat je snel een nieuwe camera vindt, om alle mooie momenten weer vast te leggen!
    Genier er nog van, want de tijd vliegt echt voorbij!
    Liefs en een dikke knuffel! x

  • 04 April 2011 - 11:40

    Wouter:

    Één woord Willeke: Impressive :)

    Ik moet al die dingen ook nog doen!

  • 04 April 2011 - 19:03

    Jody:

    Hee lieve Willie!
    Wauw, wat een leuk verhaal weer! En wat een supermooie foto's! Pas net aan het backpacken en nu al zoveel mooie dingen meegemaakt! Wel balen van je camera idd.. Maar hopelijk heb je inmiddels al (bijna) een nieuwe zodat je alle leuke, mooie, spannende etc. momenten weer vast kunt leggen! :)
    Geniet er nog van lieve Wil, want voor je het weet ben je weer terug in Huize Toorop!
    Dikke kus & knuffel!

  • 07 April 2011 - 13:22

    Nadieh:

    Haa Will.
    OMG wat een verhaal weer, het klinkt echt super vet!!
    En die foto's die maken het helemaal af..
    Ik hoop dat je de komende tijd nog veeel meer van die leuke dingen meemaakt:)
    Have fun!!
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Actief sinds 15 Nov. 2010
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 24033

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 04 Juni 2014

Rondreizen Zuidoost Azië

14 Januari 2011 - 04 Mei 2011

Vrijwilligerswerk en rondreizen in Zuid-Amerika

Landen bezocht: