Hasta luego Cusco, hola mochila! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Willeke Renssen - WaarBenJij.nu Hasta luego Cusco, hola mochila! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Willeke Renssen - WaarBenJij.nu

Hasta luego Cusco, hola mochila!

Door: willeke333

Blijf op de hoogte en volg Willeke

16 Maart 2011 | Peru, Cusco

Hola leuke nederlandse mensen!

Het is zover: hasta luego Cusco, hola mochila! Ik ben afgelopen zaterdag namelijk officieel de talenschool uitgebonjourd en vanaf nu zal mn backpack dus mijn beste vriend worden! Ik zal jullie eerst alleen nog vertellen wat ik de afgelopen 3 weken heb gedaan want mijn laatste blog is alweer ff geleden...

Ik was de vorige keer gestopt bij het concert van Chino & Nacho. We waren één van de weinige gringo´s tussen alle gillende meisjes en kinderen maar het was zeker een geslaagd avondje! Het voorprogramma begon slechts 1,5 uur te laat en de heren zelf kwamen 2 uur te laat, best netjes dus :P Het was het wachten echter waard want de show was gaaf! Echte zuid-amerikaanse muziek, goede dansers en mooie beelden op de achtergrond. Zonde alleen dat Maya en ik niet mee konden voor de afterparty want wij moesten om 5.00 uur weer op voor het volgende avontuur: Choquequirao!

De hiking naar Choquequirao was heftig maar erg gaaf! We hebben heerlijk zonnig weer gehad en ook al was dat erg fijn, het maakte het soms ook erg zwaar! De eerste dag was echter goed te doen en het fantastische uitzicht maakte het zweetfeestje zeker goed! De tweede dag begon het echte werk: eerst naar beneden en over de rivier heen en vervolgens de volgende berg op. Om precies te zijn een hoogteverschil van 1750 meter overbruggen en dus 5 uur lang alleen maar omhoog lopen. Het werd gelukkig iets koeler naarmate we hoger kwamen en met adempauzes elke 10 minuten hebben we het kamp uiteindelijk gehaald. Na de lunch was het tijd voor de ruine! Dit keer zonder backpack en zo licht als een veertje omhooggewandeld en de ruines bezocht. Het ligt bovenop een berg dus we toen de wolken weg waren konden we niet alleen genieten van de mooie ruines maar ook van het prachtige uitzicht!
De derde dag was in één woord slopend. Choquequirao is alleen maar bereikbaar te voet en dit heeft zo zn voor- en nadelen. Voor: je komt geen één toerist tegen en kan dus heerlijk genieten van de natuur. Na: je moet dezelfde weg terug als je ook heen bent gelopen. Na 2 uur naar beneden moesten we de andere berg dus weer op en het warme weer en het vieze cocawater zorgden voor een uitputtingsslag. Maya en ik hadden het zwaar en ik was behoorlijk misselijk, maar heb de lunch gelukkig gehaald. We hebben er vervolgens voor gekozen om één backpack af te staan aan de muilezel en hier alle zware en nutteloze dingen in te stoppen. We hebben de backpacks vervolgens een beetje afgewisseld en hierdoor was het weer een stuk leuker en heb ik weer kunnen genieten van alle mooie dingen om me heen!
De derde nacht sliepen we op een prachtige plek: midden op een berg met uitzicht op besneeuwde bergtoppen, één van de mooiste kampeerplekken van mijn leven tot nu toe! De vierde dag was het gelukkig niet meer zo ver en zwaar en ondanks mijn mooie teenblaren heb ik het gehaald. Heb nog een aantal dagen wat mank gelopen maar zeker weten een geweldige hiking gehad en was stiekem wel een beetje trots op mezelf ;)

Eenmaal terug in Cusco was het weer tijd voor mijn vrijwilligerswerk, dit keer met kinderen tussen de 3 en 5 jaar oud, wat een schatjes! De manier van Voorschoolse Educatie wisselde alleen nogal. Soms werd er gestructureerd lesgegeven aan de kinderen en soms werden wij gebombardeerd als klimpaal en gebeurde er verder weinig gedurende de ochtend. Heb echter geprobeerd de kinderen zoveel mogelijk te leren zoals legpuzzels maken, opruimen en dingen delen, hopelijk hebben ze er wat van opgestoken ;)!
De laatste week bij mijn project heb ik verder voor sinterklazin gespeeld: elke dag weer een lading spullen mee in de taxi. Ik heb onder andere leerzame posters, mokken, hoepels, speeldieren, handpoppen en legpuzzels voor Puririsun gekocht. Ik heb nog nooit zoveel blije gezichtjes gezien ook al waren er ook wat zielige gezichtjes vanwege het deelprobleem dat de meeste kinderen hier hebben... De mensen van het project waren me erg dankbaar dus ik wil alle mensen die geld gegeven hebben nogmaals heel erg bedanken, ook namens de leraressen en de kinderen!

Tijdens al het vrijwilligerswerk door was het ook hier carnaval en dat kon ik natuurlijk niet overslaan. Het is hier een traditie dat jongens en meisjes elkaar natgooien met emmers water en elkaar onderspuiten met een soort schuim. Als gringo ben je natuurlijk ook een makkelijk doelwit dus tijdens de parade waren we verschillende keren het doelwit. Dit kon natuurlijk niet dus gewapend met een spuitbus zijn we de strijd aangegaan. Tot twee keer toe dus totaal doorweekte kleren want we hebben ons goed uitgeleefd! Heb de rest van mijn laatste week nog wat kerken en een museum bezocht en ze waren zeker de moeite waard.

Vrijdag netjes als mn spullen ingepakt en zaterdag was het zover: de Inca Trail! We hadden een leuke groep en heb een gezellige vier dagen gehad! De rode draad was echter: regen! De eerste dag viel opzich mee, zowel qua weer, moeilijkheid als uitzicht. De tweede dag begon het dan echt: de hoogste pass van de trail. Emily en ik hebben als enige vrouwen van onze groep (21 mensen) de hele trip met onze backpacks gelopen en gelukkig was dit goed te doen! De trappen maakte het soms zwaar maar ondanks dat kwamen we netjes als 2e en 3e aan bij het hoogste punt van de trail. Zonde dat het ondertussen regende en het uitzicht dus bestond uit wolken. Zijn dus snel doorgelopen naar het kamp en hebben daar de rest van de middag lekker uitgerust.
De derde dag regende het helaas de hele morgen. Gelukkig toch nog mooie ruines gezien en ook nog wel wat mooie uitzichten kunnen bewonderen. Rond het middaguur klaarde het op en hebben we dus door de prachtige natuur en bergen gelopen! Een klein detail was echter dat er een lichamelijk mankementje op kwam zetten: mijn linkeronderbeen melde zich aan en begon gedurende het dalen steeds meer pijn te doen. Heb uiteindelijk dus met twee walkingsticks gelopen en over het laatste stuk bijna twee keer zolang gedaan als de rest van de mensen. Totaal uitgeput van de lange dag dus lekker genoten van het heerlijke eten en toen ons tentje snel ingedoken.
De vierde dag werden we om 3.30 uur wakker gemaakt alleen na het ontbijt bleek het door de regen en het tijdstip helaas te gevaarlijk om te lopen. Rond 5.30 uur was het licht en dus tijd om gehuld in charmante poncho´s en regenbroeken het laatste deel te trotseren. Mijn linkerbeen was nog steeds gevoelig maar het ging gelukkig iets beter en rond 8.00 uur waren we er: Machu Picchu! Helaas zorgden de wolken ervoor dat we vanuit de verte weinig zagen maar soms werd ons toch een glimp van Machu Picchu gegund.
We hebben een interessante en lange tour door Machu Picchu gehad en erg gelachen met onze engelse groep. Na de tour klaarde het weer op en we hebben dus gelukkig nog lekker rond kunnen lopen en kunnen genieten van één van de zeven wereldwonderen van de wereld: deze kan ik van mijn lijstje afstrepen! Ongelovelijk zo groot en zo bijzonder als de Inca´s dit gebouwd hebben, erg indrukwekkend! De rest van de middag hebben we wat rondgelopen in Aguas Calientes, enorm toeristisch en lelijk maar wel met een leuke markt haha! ´s Avonds weer terug naar Cusco (in een hostel dit keer) en heerlijk gedroomd over een regenachtige maar ook zeker weten een mooie Inca Trail!

Heb vandaag besloten om het zekere voor het onzekere te nemen (en gebruik te maken van mijn reisverzekering ;)) en heb dus een bezoekje aan de dokter gebracht omdat mijn been soms nog steeds pijn doet. Het leek me beter om geen risico´s te nemen omdat ik vanaf vrijdag in Bolivia zit en dan ga ik toch liever hier naar een dokter. Waarschijnlijk zijn het muggenbulten die ontstoken zijn en daardoor op mijn spieren drukken. Niks ernstigs dus en met een antibioticakuurtje zou het snel over moeten zijn (nee mam, gelukkig geen amoxocyline!)

Ik bivakkeer op dit moment nog één nachtje in een hostel in Cusco en vanavond is het tijd voor mijn afscheidsfeestje! Het besef dat ik hier al bijna 9 weken zit is erg bizar, ik heb er nog maar 7 te gaan! Heb het super leuk gehad in Cusco en vind het raar om hier weg te gaan maar het was fantastisch en het is tijd om verder te gaan. Mijn planning is om eerst 3 weken richting Bolivia te gaan, vervolgens 1 week Chili en dan nog 2 weken Peru. Ga voorlopig in mijn eentje reizen maar heb het volste vertrouwen dat ik genoeg leuke mensen tegenkom en ik heel veel mooie dingen ga zien, kan niet wachten!

Voor vandaag lijkt het verhaal me wel weer lang genoeg, de volgende keer zal ik jullie waarschijnlijk vanuit Bolivia begroeten!

Heel veel liefs en een laatste kus uit Cusco!

PS De foto´s komen er uiteraard weer aan!



  • 17 Maart 2011 - 07:26

    Niek:

    Leuk alles nog even opgesomd te zien ;)
    Hoop dat de reis ook allemaal goed verloopt, en leuk is!

    Xxx

  • 17 Maart 2011 - 07:59

    Simone:

    Wil!!

    Wat een superschattige kindjes!!! En sexy poncho :) Maar je hebt t wel gedaan en dat is echt supertof! Succes met je backpackie!!

    Kusje

  • 17 Maart 2011 - 09:39

    Suus:

    Willie.. wat leuk, hele mooi foto's!!
    Je valt bijna dood onder die backpack, dat wordt nog wat de rest van je reis haha!!
    Geniet van je volgende avontuur, want het gaat echt super snel! Nu gaat het echte backpacken beginnen. Pas goed op jezelf lieve Willeke!!

    xxx

  • 17 Maart 2011 - 10:08

    Annemarie:

    Lieve Wil!
    Waauw, wat een mooie foto´s, je hebt al mooie dingen gezien :D
    Geniet van jouw laatste weken met de backpack!!
    Ik ben benieuwd hoe je dat gaat bevallen :)
    Dikke kus en geniet!

  • 17 Maart 2011 - 10:20

    Lyan:

    Whauw, wat een mooie foto's zeg! Zo krijg ik echt een goede indruk van wat je daar doet allemaal :) Heel gaaf! Je bent dus al over de helft, wat gaat de tijd toch snel he?
    Heel veel plezier met het backpacken en? Doe je voorzichtig? (A)

    Liefs en have fun!

  • 17 Maart 2011 - 10:49

    Manon -Activity Int.:

    Hoi Willeke!!
    Woow, wat heb jij veel gedaan en gezien zeg! Het klinkt allemaal helemaal fantastisch. Spannend dat nu je periode van het backpacken aanbreekt. Ik weet zeker dat ook dit helemaal fantastisch gaat worden! Ik wens je een superleuke tijd toe, geniet er van!
    Groetjes Manon - Activity International

  • 17 Maart 2011 - 11:16

    Marieke:

    Ha super-stoer zussie!

    Klinkt goed en mooie foto's! Die kindjes zien er echt lief uit, en fijn dat ze zo blij waren met jou als Sinterklaas :-) Sterkte met afscheid nemen van Cusco en op naar het volgende avontuur!

    Dikke x

  • 17 Maart 2011 - 15:15

    Mirjam & Nadieh:

    Haa willie,
    Wat een verhaal toch weer he:)
    Mir en ik worden er wel een beetje jaloers van hoor haha
    en die foto's dan wauww!!!
    Dus wij hebben maar een ticket geboekt;) Nee grapje...
    Geniet er heel veel van!!
    Liefs van Mir en Nadia;)

  • 17 Maart 2011 - 16:47

    Nienke:

    He stoere zus!
    Wow ben trots op je! Wat een mooie verhalen, het is goed om te lezen dat je zo geniet! En nu echt op reis, weg van het vertrouwde Cusco, zoals je zelf al schreef, dat gaat je zeker lukken!
    Geniet van Bolivia, vergeet de zoutvlaktes niet.... en neem genoeg adem mee, want dat wordt je soms ontnomen door de mooie uitzichten (en hoogte ;-))
    Lieve zus, geniet ervan
    Dikke knuffel je zus die in gedachten met je mee reist!

  • 17 Maart 2011 - 18:43

    Jody:

    Hee lieve Buuf!
    Wat een leuk verhaal weer, en wauwie wat een mooie foto's! :) Ben wel een beetje jaloers op je hoor! En nu alweer het laatste deel van je reis: het backpacken (met je veeel te grote backpack, je ziet jou bijna niet meer ;)) Ben heel benieuwd hoe je het gaat hebben maar dat wordt vast en zeker ook geweldig! Heel veel plezier en succes, op naar het volgende avontuur!!
    Dikke kus!

    PS; hopelijk word je geen zeekoe :)

  • 18 Maart 2011 - 11:55

    Serkan:

    Ziet er goed uit Will (niet alleen de verhalen, jij ook du godddelijke diva!) geniet van je backpack trippie nog! ;)

    Kus!


  • 18 Maart 2011 - 18:58

    Joke Vav R:

    Lieve, Will,
    Weer erg genoten van je reisverslag. Ook de foto"s waren weer prachtig! Ik vind het nog steeds erg leuk om zo met je mee te leven! Ik, denk,dat je project ook goed geslaagt is,als ik zie hoe leuk de kindertjes er mee spelen en ik denk ook er van kunnen leren! Wat een tochten heb je al gemaakt,het zal wel genieten zijn,maar je krijgt het niet kado! Nu,op naar je volgend avontuur! Ik hoop,dat je onderweg veel leuke mensen ontmoet ,doe voorzichtig,maar geniet vooral! Hartelijke groetjes,Joke en Nico.

  • 20 Maart 2011 - 08:05

    Arja:

    Net je verslag gelezen en je foto's bekeken! Ben trots op je Willem! Wat maak jij veel mee! Je doet het echt heel goed. Wens je veel plezier op je vervolg van je reist en probeer je reis verder te volgen! Dikke kus Arie

  • 22 Maart 2011 - 11:39

    Teddy:

    Hoi bikkel, ik hoop dat het inmiddels beter gaat met je been. Zo te zien heb je weer fantastische dingen bekeken en heb je veel mensen / kinderen blij gemaakt met leuke spulletjes.
    Spannend dat je nu in je eentje verder gaat, maar wat je al zei: je komt vast snel weer leuke nieuwe mensen tegen.
    Pas goed op jezelf en geniet!
    Liefs Teddy.

  • 22 Maart 2011 - 20:16

    Aleid:

    Heej Willie!

    Wat maak je leuke dingen mee :)
    En wat een dankbaar werk heb je verricht!
    Ik ben heel benieuwd hoe je het nu in Bolivia hebt..
    Heel veel plezier, geniet ervan!!

    Liefs X

  • 22 Maart 2011 - 21:14

    Anne W. :

    Wil!

    Leuk om weer wat van je te lezen! Je kan zeker trots zijn op je zelf.. wat een doorzettingsvermogen.. De wandeling op zich lijkt me al heel zwaar en dan heb je idd ook nog je backpack bij je..
    Foto's zijn mooi, ondanks de regen :)

    Ben benieuwd hoe je de taal spreekt, nu je de talenschool uitgebonjourd bent ;)

    Liefs

  • 25 Maart 2011 - 19:31

    Magriet En Gerrit:

    Lieve Wil,
    tjonge, wat heb jij straks een hoop te vertellen. En als je terugbent in Nederland en je gaat met ons wandelen, dan leggen wij denk ik het loodje tov jou. Je mag zeker trots zijn op jezelf.
    Heel veel plezier verder.

    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Actief sinds 15 Nov. 2010
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 24036

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 04 Juni 2014

Rondreizen Zuidoost Azië

14 Januari 2011 - 04 Mei 2011

Vrijwilligerswerk en rondreizen in Zuid-Amerika

Landen bezocht: