Omdat een goed begin het halve werk is! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Willeke Renssen - WaarBenJij.nu Omdat een goed begin het halve werk is! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Willeke Renssen - WaarBenJij.nu

Omdat een goed begin het halve werk is!

Door: Willeke

Blijf op de hoogte en volg Willeke

11 April 2014 | Laos, Vientiane

Lieve allemaal!

Daar is hij dan, de eerste update van mijn reis, geschreven tijdens de dode reismomenten.. Het gaat super goed hier en ik heb al veel leuke dingen gedaan, mooie dingen gezien en gezellige mensen ontmoet!

Maar om bij het begin te beginnen: Donderdag 27 maart was het zover, vliegen naar Zuid Oost Azië! Het was nog even stressen omdat ik mijn kamer op het laatste moment toch onder kon verhuren maar uiteindelijk ging ik met gezonde spanningskriebels en vooral heel veel zin richting Schiphol! Het was natuurlijk even gek om weer echt de douane door te gaan en pap en mam te zien zwaaien maar ik had ook onwijs veel zin in 2,5 maand genieten aan de andere kant van de wereld!
De eerste vlucht naar Hong Kong was erg lang (11,5 uur) en had een beetje rare eet- en slaaptijden vanwege het tijdsverschil. Ik heb ook niet echt kunnen slapen maar heb wel lekker films gekeken en gefascineerd gekeken hoe bliksemflitsen er boven de wolken uitzien! De korte overstap verliep gelukkig vlekkeloos en de tweede vlucht van 3,5 uur was een stuk beter te doen.

Eenmaal in Chiang Mai heeft de taxichauffeur me netjes naar mijn hostel gebracht wat er prima uitzag! Het was op dat moment erg rustig in het hostel maar dat was eigenlijk wel fijn omdat ik een lange reis achter de rug had. Om een jetlag te voorkomen (het was bij jullie 4 uur s nachts en bij mij 10 uur s ochtends dus ik had eigenlijk een nacht overgeslagen en ook amper geslapen) ben ik na een heerlijke douche meteen Chiang Mai gaan verkennen!

Mijn eerste indruk van Chiang Mai was warm, erg warm! T zweet staat binnen 3 seconden op je neus en er is soms amper een windje ter afkoeling. Naast deze hitte is Chiang Mai erg leuk! Het oude centrum is mooi, gezellig en heeft veel mooie tempels. Natuurlijk is alles anders en is het dus ook even wennen maar de sfeer in de stad is fijn waardoor ik me meteen op mijn gemak voelde. Na wat rondwandelen, tempels bekijken en een groene curry (jaja mensen, Willeke die volop rijst eet, de wonderen zijn de wereld nog niet uit!) ben ik s avonds maar op tijd mijn bed ingedoken.
De tweede dag heb ik Chiang Mai verder verkend met de fiets, wat een fantastische manier om alles te ontdekken! Ik ben volgens mij regelmatig raar aangekeken door de Thaise bevolking omdat ik soms waarschijnlijk doodleuk eenrichtingsweggetjes in fietste of het links rijden even verwarde maar ach, ik heb me kostelijk vermaakt!
Eenmaal terug in het hostel bleek het een stuk drukker en ben ik meteen met drie Canadezen meegeweest naar de Zaterdagavond markt. Dit soort markten bestaan meestal uit grote gebieden met allemaal kraampjes die allerlei verschillende dingen verkopen. De jongens gingen helemaal los en hebben flink staan onderhandelen op al hun souvenirs. Onderhandelen gebeurd hier overigens bij bijna alles.. Aan de ene kant moet je het doen omdat je anders echt afgezet wordt, aan de andere kant gaat het soms wel ver omdat je staat te discussiëren over 20 cent die je best kan missen en waar een kindje hier misschien wel van kan eten! Er mocht die avond officieel geen alcohol verkocht worden vanwege verkiezingen dus het bleef bij wat rondstruinen en relaxen met een steeds grotere groep mensen.

Zondag was het tijd om naar Pai te gaan, een klein hippie-achtig dorpje in de buurt van Chiang Mai. De bustocht was helaas 4 uur hobbelen, bochten overleven en oncomfortabel zitten maar ja.. In de bus kwam ik Hannah, een Duits meisje, tegen waarmee ik daarna verder op ben getrokken. Onze slaapplek in Pai was echt geweldig: een prachtig bamboehutje met uitzicht op de rivier! De eigenaresse van het hostel was een ladieboy wat een aparte ervaring was omdat het nogal een dramaqueen was.. Interessant maar soms ook wel erg vermoeiend. Gelukkig had Hannah dezelfde mening dus we hebben gematigd meegedaan met de groep van het hostel. Onze dagen in Pai waren verder een combi van wat rondwandelen, liggen aan het zwembad, cocktails drinken en de omgeving van Pai verkennen. Ook hebben we ons aan n massage gewaagd, jeetje wat kunnen die Thaise vrouwtjes hardhandig zijn!

Dinsdag zijn we weer terug naar Chiang Mai gegaan omdat ik voor woensdag al een 3 daagse tour had geboekt. Chiang Mai was een gezellig weerzien met de Canadezen en nog wat mensen wat resulteerde in een avond met hilarische avondwandelingen en tot diep in de nacht samen gitaar spelen, erg relaxed!

Woensdag was het zover, mijn trip naar Laos, de reden waarom ik mijn reis in Chiang Mai was begonnen! De eerste dag bestond uit een fijne busrit naar de grens waarbij we een tussenstop maakten bij de White Temple, een prachtige tempel waar ik uren rond had kunnen lopen! Op dag twee moesten we vroeg op om de grens over te gaan. Dit verliep gelukkig vlekkeloos waardoor we netjes de slowboat op konden, een lange boot waar zeer veel toeristen oppassen, een gemêleerd gezelschap dus. De mensen uit mijn bus hadden bedacht om het op het zuipen te zetten wat ik eigenlijk juist zonde vond van de prachtige ervaring en omgeving (bovendien dronken ze bier, bah ;)). Gelukkig had ik al snel genoeg nieuwe vrienden gevonden en ben hierbij uiteindelijk aangesloten bij Lotte en Anouk, twee meiden uit Amsterdam. Tijdens de twee bootdagen van 7 a 8 uur per dag zijn we door een prachtig landschap gevaren! Het was soms een lange zit en helaas regelmatig een beetje mistig maar het bleef een prachtige tocht!

De eindbestemming van de slowboat was Luang Prabang, een mooie stad waar ik wederom met de meiden een kamer heb gedeeld. Luang Prabang is echt geweldig! Het is qua grootte goed te overzien en met behulp van ons gehuurde fietsje hebben we lekker rond kunnen crossen. De sfeer hier voelt een stuk authentieker dan Thailand want ik erg leuk vind. Natuurlijk zijn hier ook veel toeristen te vinden maar het leven lijkt hier echt minder verwesterd en de mensen zijn bijzonder vriendelijk! We hebben genoten van prachtige tempels, een mooie zonsondergang en veel mooie plekjes. De locals en de reizende Aziaten hebben overigens ook enorm van ons genoten, we werden om de haverklap op de foto gezet; met of zonder fiets, 3 lange blonde dames is gewoon n attractie!
Zondag hebben we ons gewaagd aan zeer vroeh opstaan omdat we graag het ochtendritueel mee wilde maken waarbij de monniken door de stratrn lopen en eten krijgen van de bevolking. Voor ons bleef het bij kijken omdat buitenlandse vrouwen niks mogen geven. s middags zijn we naar prachtige watervallen in de buurt van Luang Prabang geweest, echt prachtig!

Omdat het goed klikt met Lotte en Anouk hebben we besloten om samen verder door Laos te reizen, extra gezellig want dit betekende dat we mijn verjaardag in Vang Vieng samen zouden vieren! Vang Vieng ligt in een prachtig gebied maar staat vooral bekend als zuip- en feestparadijs. Lotte was op mn verjaardag helaas ziek maar Anouk en ik hebben de twee kanten van Vang Vieng goed weten te combineren! Overdag hebben we tijdens een tour verschillende grotten bekeken, door de omgeving gewandeld en over de rivier gekayakt, wat een prachtige natuur hier! Tijdens het kayaken zijn we ook gestopt bij een bar langs de rivier waar grote groepen chersonisoss na probeerden te doen haha. We hebben enorm gelachen om en met de al half aangeschoten mensen om 3 uur s middags en ik heb happy birthday in allerlei talen voorbij horen komen :D s Avonds zijn we in onze feestjurkjes heerlijk malibu cola gaan drinken zodat we gratis shirtjes konden scoren en hebben we hard dansjes staan doen. Hilarisch om Vang Vieng op deze manier mee te maken en dus een zeer geslaagde verjaardag!

Momenteel zitten we in Vientiane, de hoofdstad van Laos. Het is hier maar liefst 40 graden en erg benauwd. Vientiane is lang niet zo groot als andere hoofdsteden maar toch blijven grotere steden niet echt mijn ding.. We hebben rondgefietst en van alles bekeken maar de charme heb ik nog niet echt ontdekt. Omdat het in Laos aankomend weekend oud en nieuw is lijkt Vientiane langzaam hiervan in de ban te raken. De eerste watergevechten hebben we al gespot en de meeste restaurant zijn vanaf morgen een paar dagen gesloten! We hebben gelukkig nog vliegtickets kunnen bemachtigen naar het zuiden want alles bleek bomvol geboekt verder! Morgen dus lekker richting de 4000 eilanden, heel veel zin in! Heerlijk een paar dage genieten vd natuur, hangmatten en heel veel watergevechten!

Hopelijk gaat t met jullie ook allemaal goed en hebben jullie je vermaakt met het lezen van mn verhaal (ik heb overigens geen idee hoe lang hij is omdat ik hem op mn telefoon heb geschreven dus hopelijk zijn jullie niet halverwege in slaap gevallen ;))

Veel liefs en een knuffel vanuit het heerlijke Laos!

  • 11 April 2014 - 12:36

    Maris:

    Lieve Tinus,

    Wat een verhaal! Maar erg leuk om te lezen hoe zeer jij je daar vermaakt! Ik snap dat grote steden je minder boeien, juist de schoonheid van de natuur en de cultuur e.d lijken me zeer fascinerend daar! Heel fijn ook dat je snel gezellige reisgenoten getroffen hebt waar je een deel van je reis mee voort kan zetten! En natuurlijk super dat je je verjaardag zo hebt kunnen 'vieren'!!

    Ik hou je blog en foto's in de gaten. Vind het erg leuk om te zien wat je daar allemaal mee maakt en voor moois ziet!

    Oh btw het is sws stoer dat je dit gewoon ff in je eentje doet!
    Heel die reis erheen ook, als Hollandse nuchtere meid. Je moet maar durven! Respect!

    Heel veel plezier en geniet van je mooie reis.

    Dikke kus van Mau en Maris xxx

  • 11 April 2014 - 12:36

    Maris:

    Lieve Tinus,

    Wat een verhaal! Maar erg leuk om te lezen hoe zeer jij je daar vermaakt! Ik snap dat grote steden je minder boeien, juist de schoonheid van de natuur en de cultuur e.d lijken me zeer fascinerend daar! Heel fijn ook dat je snel gezellige reisgenoten getroffen hebt waar je een deel van je reis mee voort kan zetten! En natuurlijk super dat je je verjaardag zo hebt kunnen 'vieren'!!

    Ik hou je blog en foto's in de gaten. Vind het erg leuk om te zien wat je daar allemaal mee maakt en voor moois ziet!

    Oh btw het is sws stoer dat je dit gewoon ff in je eentje doet!
    Heel die reis erheen ook, als Hollandse nuchtere meid. Je moet maar durven! Respect!

    Heel veel plezier en geniet van je mooie reis.

    Dikke kus van Mau en Maris xxx

  • 11 April 2014 - 13:36

    Suus:

    Lieve Willie,

    Wat een avonturen al en fijn dat je een gezellige verjaardag hebt gehad!!

    Geniet van je volgende avonturen en denk af en toe aan mij tijdens het drinken van een heerlijke cocktail :p

    Liefs Suus en ook Dirk

  • 11 April 2014 - 13:42

    Arja:

    Hé Willem, goed te lezen dat je het weer zo goed naar je zin hebt. Vind het wel een lekker idee dat je met die twee andere meiden op stap bent! Blijf genieten en ons verblijden met je berichtjes. Kus van Arie

  • 11 April 2014 - 13:53

    Gerrit En Magriet :

    Hoi Willeke,

    Uit het hele verhaal blijkt: je geniet met volle teugen. Ga zo verder.
    hartelijke groet
    Magriet en Gerrit

  • 11 April 2014 - 15:14

    Marieke:

    Zussie!

    Lekker hoor :-) Die 4000 eilanden zien er trouwens verschrikkelijk uit :-P

    Veel plezier!!

    xx

  • 11 April 2014 - 18:24

    Martijn:

    Superleuk Wil! Genietse

  • 11 April 2014 - 21:54

    Ko:

    Ziet er klasse uit. Leuk dat je aansluiting hebt kunnen vinden en dat we zien en horen genieten. Kus, Ko

  • 11 April 2014 - 21:55

    Annemarie:

    Super leuk om je verhaal te lezen, je bent daar echt aan het genieten! :D Wat geweldig moet het daar zijn!
    Ik ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal, enjoy!
    Dikke kussss ♥

  • 11 April 2014 - 22:36

    Joke :

    Hoi Willeke ,
    Wat een pracht verhaal weer! Ik zei al, dat wordt voor ons ook weer mee genieten met jou! Dank je wel, ga zo door, ha, ha . Liefs van ons!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Actief sinds 15 Nov. 2010
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 24039

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 04 Juni 2014

Rondreizen Zuidoost Azië

14 Januari 2011 - 04 Mei 2011

Vrijwilligerswerk en rondreizen in Zuid-Amerika

Landen bezocht: