Helse ritten en hemelse ervaringen - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Willeke Renssen - WaarBenJij.nu Helse ritten en hemelse ervaringen - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Willeke Renssen - WaarBenJij.nu

Helse ritten en hemelse ervaringen

Blijf op de hoogte en volg Willeke

01 Mei 2014 | Vietnam, Nha Trang

Lieve thuisblijvers!

Hierbij weer een update vanuit t verre Zuid Oost Azië.. Geupload in een hoogstwaarschijnlijk kapotte bus ergens langs de weg in Vietnam ;)

Na het wat mindere Vientiane hadden Lotte, Anouk en ik erg veel zin in onze volgende stop: de 4.000 eilanden! De reis erheen was echter nogal dramatisch omdat de bussen die we na de korte vlucht wilden pakken vanwege Oud en Nieuw amper bleken te rijden. De enige optie leek een soort grote tuctuc volgepropt met locals! We werden gelukkig gered door n man met n kleine tuctuc die ons ook wilde brengen in 4 uur, heerlijk hobbelen maar in ieder geval wel beter! Na gedoe om het goede eiland en het juiste hostel waren we dan ook erg blij met onze heerlijk bungalow aan het water!
De 4.000 eilanden zijn echt geweldig! Overal eilandjes, bootjes, rijstvelden en ga zo maar door! Tijdens onze 3 dagen hebben we lekker gerelaxed in onze hangmatten, rond gefietst over de eilanden en gekayakt. Dit laatste was een hele leuke manier om de omgeving te verkennen omdat je veel ziet en het water veel verkoeling biedt (best prettig bij 40 graden...). Prachtige watervallen, dolfijnen spotten, 2x kopje onder gaan en vuurrode benen haha! Ondertussen hebben we 3 dagen genoten van de locals die alle dagen nieuwjaar vierden! Aan het bier om 8uur s ochtends, lekker vals karaoke zingen en iedere voorbijganger zeiknat maken met een emmer/waterpistool! De echte watergevechten hebben we helaas door slechte timing gemist maar het was alsnog leuk om mee te maken!

Na de hangmatten was het tijd voor het volgende land: Cambodja! Ook dit verliep helaas nogal dramatisch.. 2,5 uur wachten op de grens om vervolgens alsnog met veel meer mensen dan stoelen te vertrekken. Zie een beeld voor je van n bus vol zwetende toeristen op kapotte stoelen zonder rugleuningen en stoelen op balken hout terwijl hun medereizigers zonder zitplek gezellig op de grond zitten en liggen! Tel hierbij op dat de rit slechts 14 a 15 uur duurde zonder airco, eten en over slechte wegen en het feest is compleet! Ach je maakt nog eens wat mee he hier ;)

Onze eindbestemming was Siem Reap, een leuk stadje welke als uitvalbasis geldt voor een van de acht wereldwonderen: de tempels van Angkor. Dit wereldwonder is een uitgestrekt gebied vol met prachtige 'ruines' van tempels waarvan de meesten gebouwd zijn tussen de 10e en 12e eeuw. De meest bekende is Angkor Wat, een gigantische tempel die inclusief tuin al 1,3 bij 1,5 km groot is! We hebben 2 dagen rondgelopen en heel veel mooie dingen gezien, erg gaaf! Verder hebben we onze tijd gevuld met liggen aan het zwembad (best prima met een gevoelstemperatuur boven de 45 graden..), massages krijgen van blinde mensen die hiervoor opgeleid zijn en gezellige avonden met allemaal mensen die we overal en nergens hebben ontmoet.

In het kader van het kan wel... verliep de reis naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja, gelukkig wel soepel :) Phnom Penh valt in principe ook onder de noemer 'te grote stad voor Willie' maar achteraf viel het eigenlijk best mee! Het 'hoogtepunt' van Phnom Penh was de confrontatie met het dieptepunt van Cambodja: de macht van de rode Khmer tussen 1975 en 1979. Tijdens deze communistische machtsgreep zijn maar liefst 3 van de 8 miljoen Cambodjanen overleden door honger, zichzelf letterlijk dood moeten werken, martelingen en nutteloze moorden bij 129 massagraven! We hebben de S21 gevangenis, waarin 200.000 mensen gevangen hebben gezeten (7 overlevenden) en de Killing Fields van Choeung Ek waar maar liefst 200 massagraven zijn gevonden, beiden bezocht.
Een dag vol verbazing en rillingen over wat voor bizarre dingen hier hebben plaats gevonden!

De combinatie van alle pracht van de tempels van Angkor (gelukkig gespaard gebleven) en de gruweldaden van de rode Khmer maakt Cambodja een land van grote tegenstellingen. We zijn er maar een week geweest maar ik vond het fantastisch!

Na de highlights van Cambodja was het volgende land aan de beurt: Vietnam!
Onze eerste stop was Ho Chi Minh, ook wel bekend als Saigon. Het eerste wat hier opvalt is de totale chaos die er lijkt te heersen in het verkeer! Na de eerdere landen zijn we wel wat gewend maar HCM spant toch wel de kroon! Overal scooters, bussen, scooters, taxi en scooters, ongelofelijk! Tijdens de eerste keer oversteken stonden we nog netjes een rustig moment af te wachten tot we aangemoedigd werden door locals: just go! De beste, en enige, tactiek blijkt gewoon de straat oplopen en hopen dat de rest van het verkeer je wel ontwijkt. We werden er steeds beter in!
De belangrijkste agenda punten in HCM draaiden om de oorlog tussen het communistisch noorden en de Fransen/Amerikanen in het zuiden. Met name het bezoek aan de Cu Chi Tunnels was erg interessant, een groot gangelstelsel die zich onder een groot deel van het Noorden bevond. Tijdens de oorlog hebben de Vietnamezen zich hier schuil gehouden, hun grote redding! Enorm interessant om te zien op welke slimme manieren ze de Amerikanen erin luisden. We konden zelf ook een stukje door de tunnels, enorm claustrofobisch. Verder hebben we wat rondgewandeld in HCM en nog lekker wat geshopt, eigenlijk best een prima stad!

Onze volgende stap was Da lat, een klein plaatsje middenin de bergen. Lotte en ik hebben ons adrenaline gehalte hier weer even op peil gebracht door middel van abseilen! De eerste keer voor mij maar jeetje wat vet! De eerste afdaling was nog beschaafd, 15 meter naar beneden naast een mooie waterval. De tweede was echter het echte werk: 25 meter naar beneden op n gladde en wilde waterval om vervolgens vanaf 4 meter jezelf los te laten en naar beneden te springen, aahh! Na zo'n 6 meter gleed ik al heerlijk uit, oh neeee, wat hadden ze ook alweer uitgelegd?! Plat tegen de wild stromende waterval aanhangend kreeg ik het gelukkig toch voor elkaar en kon ik beneden shakend stiekem toch wel trots zijn op mezelf! De rest van de ervaring bestond uit glijden van de natuurlijke glijbanen op watervallen (vet!), van een waterkolk waterval abseilen en naar beneden springen vanaf 11 meter hoogte en wandelen door de jungle, wat een gave dag!

De andere belangrijke reden om af te reizen naar Da Lat was de Easy Riders Tour die we vanaf hier wilden maken. Na een proefrit door Da Lat zelf besloten we ervoor te gaan: 3 dagen achterop de motor richting Nha Trang. In het begin vond ik het nog wel wat spannend, achterop een motor in Vietnam, als dat maar goed gaat... Maar jeetje wat een ervaring!
Onze gidsen waren al snel omgedoopt tot Henk (opperhoofd gids en grappenmaker), Klaas (dropje met zijn aanstekelijke lach) en Jan (onze verzorgende papa en mijn motorrijder) en de sfeer zat er al meteen goed in. De tour was onbeschrijfelijk gaaf maar ik zal proberen het kort te houden ;) Het gevoel van vrijheid rijdend door de bergen, kleine dorpjes en rijstvelden; de leerzame momenten tijdens onze duizenden stops bij koffieplantages, steenfabrieken en cashemnotenplantages; het eten van wat er voorgeschoteld werd; de hilarische karaoke avond met zn zessen en alles wat we hebben geleerd over de cultuur en politiek. Concluderend is zo'n tour voor mij persoonlijk de beste manier om in aanraking te komen met het echt Vietnam en het was dan ook mijn meest waardevolle reiservaring tot nu toe! Stiekem gaan we Jan, Henk en Klaas wel een beetje missen...

Eenmaal aangekomen in Nha Trang regende het helaas en bleken alle hotels vol te zitten ivm Liberation Day, oeps.. We hebben met pijn in ons hart besloten om vanwege het slechte weer en de te dure beschikbare hotelkamers maar één nachtje in Nha Trang te blijven.. Een pijnlijke beslissing omdat we onszelf al helemaal zagen liggen op het strand en ik misschien mijn duik paddi wilde halen. Met regen helaas mindere plannen dus vandaar dat we het strandplaatsje alweer verlaten hebben en nu onderweg zijn naar Hoi An. Hoe die busreis verder gaat verlopen is nog één groot raadsel, we staan momenteel al ongeveer 3 kwartier stil en weten eigenlijk niet meer dan dat er mannetjes druk om de bus heen lopen met gereedschap, hebben wij ff geluk dat de WiFi het nog wel doet haha!

Voor nu heb ik jullie in ieder geval wel weer genoeg bestookt met al mn verhalen haha. Voor degene die het zich afvragen: ik reis inderdaad nog steeds met Lotte en Anouk uit Amsterdam en dit blijft waarschijnlijk ook zo in Vietnam. Voor alle mensen die hun kennen en die dit lezen: ik hou jullie graag op de hoogte hoor ;) mijn vorige weblog was deels ook al met hun haha!

Veel liefs vanaf hier!

• 01 Mei 2014 - 18:38

Marieke:

Jaloers!! Kus

• 01 Mei 2014 - 18:39

Monique :

Hoi willeke, en nu natuurlijk ook Anouk en Lotte

Genoten van je verslag, super leuk wat jullie allemaal doen.
    Dat wordt mega wennen straks weer terug in Nederland. Geniet nog maar dames.
    Maak de thuisblijvers maar jaloers!!!!

• 01 Mei 2014 - 21:18

Annemarie:

Wat een geweldige verhalen weer, je tovert een glimlach op m'n gezicht hihi, fijn dat jullie zo genieten!
    Dikke kus ♥

• 01 Mei 2014 - 23:06

Joke V. R :

Weer erg genoten van je verslag! Wat jullie allemaal mee maken grandioos, wat een ervaringen! Geniet nog maar lekker, want dat wordt beslist afkicken straks

• 02 Mei 2014 - 11:19

Suus:

Hee Meis.

Wat een avonturen! En Willie, een beetje chaos en drukte past toch perfect bij jou ;)
    Fijn dat je leuke reisgenootjes hebt!!

Heel veel plezier weer en genietze!

Xxxx